Jag är vilsen, har knappt spelat på 15 år.
11 september 2024 kl 10:26
Donnydingel
Tja! Jag har hyfsat nyligen tagit upp CS efter ett lååååångt uppehåll. Jag kommer i princip från 1.6, och slutade väl spela 2009 när jag fick mitt första barn. Nu när CS 2 kom så tänkte jag att det vore skoj att spela och lirar nu med grabben som nu är 15 (första jag gjorde vara att lära honom och hans kusin vett och etikett online, dom betedde sig som sånna där ungar man hatar att spela med).

När jag lirade som fanns det communitys, t.ex. Pike, där alla höll schysst ton och det var enbart svenskar. Nu finns ju inte det längre, utan man landar på en random server.

Jag är inte kompis med allt nytt som kommit sen 1.6. Men det kommer sakta men säkert (jag är ju gubbe nu).

Men likt fotboll så jag har fått upp intresse för att titta på matcher igen, men jag är helt lost. Dels så är det banor man inte är van vid, men sen känner jag inte igen någon spelare (händer väl endel på 15 år). Någon spelare känner jag igen då jag sett några sporadiska matcher här och där, men i övrigt är jag lost.

Jag har nog alltid haft en förkärlek till NiP, men dom känns så främmande. Jag kan noll om dom, är dom ens bra nu för tiden?
Mötte f.ö NiP tidigt 2000 på den tiden scenen var rolig och vanliga dödliga kunde få möta stora lag.

Så till min frågor:
-Hur får jag bättre koll på scenen, finns det någon bra överblick över vilka lag som gäller?
-Varför finns inte Aztec kvar?
-Vilka tävlingar/ligor bör man följa (jag prenumererar ESL Counter Strike på tuben)
-Finns det något ställe där jag kan se översikt på banor och lära mig var platserna heter (varför heter det short och inte catwalk längre, och ramp istället för slope)?
-Jag skulle gärna åka på ett live event (Stockholm är sydligaste resmålet), finns det något sådant i närtid eller nästa år?
#1(Med 0 svar)
12 september 2024 kl 20:06
L4rZ
1. Ett bra sätt att hålla koll på scenen är såklart att läsa här men även twitter/X det är där hela cs-scenen är samlad.

2. Det är absolut en kul karta men väldigt obalanserad och svår att spela på ett strategiskt och tävlingsinriktat sätt. Vet dock inte varför kartan är helt borttagen från spelet.

3. Du borde följa svenska turneringar som Elitserien och Svenska Cupen om du vill hålla koll på nationell nivå. De största tävlingarna hålls oftast av t.ex. ESL och Blast. Utöver det spelar svenska lag bland annat ofta medelstora turneringar som CCT, Elisa och Yalla compass. Håll koll på HLTV för att följa de större internationella turneringarna.

4. Googla på kartors namn och callouts ofta finns bra guider online. Namn ändras naturlig med tiden och nya spelare hittar på nya namn.

5. I november spelas Elitserien på Dreamhack Stockholm och Svenska Cupen i Stockholm du bör besöka dem om du vill kolla på något på svensk mark annars får du åka någon annanstans.

Förstår att scenen kan vara krånglig och svår att förstå men enklaste sättet är att vara mitt i allt och ta in allt man kan. Det är inte enkelt men absolut inte omöjligt.
#2(Med 1 svar)
12 september 2024 kl 22:30
Donnydingel
Tack så jättemycket för bra och sakliga svar.


1. Ett bra sätt att hålla koll på scenen är såklart att läsa här men även twitter/X det är där hela cs-scenen är samlad.

- Glad att jag upptäckte denna sida, har annars bara haft lite koll på Fragbite som jag aldrig fastnat för (kudos till dom att designen är samma sen starten)

2. Det är absolut en kul karta men väldigt obalanserad och svår att spela på ett strategiskt och tävlingsinriktat sätt. Vet dock inte varför kartan är helt borttagen från spelet.

-Äh! Borde finnas ett ordspråk som lyder: "Balans, det har man på cykeln. Kul, det har man på Aztec"

3. Du borde följa svenska turneringar som Elitserien och Svenska Cupen om du vill hålla koll på nationell nivå. De största tävlingarna hålls oftast av t.ex. ESL och Blast. Utöver det spelar svenska lag bland annat ofta medelstora turneringar som CCT, Elisa och Yalla compass. Håll koll på HLTV för att följa de större internationella turneringarna.

-När du skriver "följa", hur menar du då? Som i läsa här, eller som i följa någon Youtube? Förr fanns ju "SM" att kika på, gick väl på SVT (play eller kunskapskanalen) om jag inte minns fel.

4. Googla på kartors namn och callouts ofta finns bra guider online. Namn ändras naturlig med tiden och nya spelare hittar på nya namn.

- Google. Denna nymodighet. Borde kanske vara mindre lat och göra det. Tänkte ifall någon hade en "ultimat sida" att spana på. Ska skriva ut och ha när jag lirar, så gammal är jag.

5. I november spelas Elitserien på Dreamhack Stockholm och Svenska Cupen i Stockholm du bör besöka dem om du vill kolla på något på svensk mark annars får du åka någon annanstans.

- Hur pass ball är dessa och se? Har ju sett tävlingar på stream där det skjuts av eld när bomben smäller, det är ju sånt man vill ta med grabben till :)

Förstår att scenen kan vara krånglig och svår att förstå men enklaste sättet är att vara mitt i allt och ta in allt man kan. Det är inte enkelt men absolut inte omöjligt.

- Ja, det är lite väl mkt serier som finns nu. Lättast var det när det var Clanbase som gällde, men det är en svunnen tid som dagens ungdom aldrig får uppleva.
#3(Med 0 svar)
14 september 2024 kl 20:14
L4rZ
3. Större delen av cs matcherna streamas på twitch.tv. Där hittar man många av matcherna, hltv brukar länka streams inne på matchsidorna så där kan man hitta många olika.

4. Brukar finnas många bilder på callouts på google bilder annars finns flera sidor som visar callsen.

5. Svenska Cupen var rätt mäktig förra året och Elitserien också bra men kör 2 säsonger per år. Inte alls lika mäktigt som t.ex internationella turneringar på topp nivån som tex katowice eller en major. Men där spelar iallafall svenska lag på svensk mark.

Spelas väldigt många matcher varje dag så kan ta ett tag att vänja sig.
Du måste vara inloggad för att kommentera.