Fnatic har en toppenmöjlighet nu

Hallonkraem: "Fnatic har ett guldläge att återvända till Sverige"

Fnatic har tappat sin bästa spelare och samtidigt finns flera svenska spelare tillgängliga.

Den tredje augusti 2021 plockade Fnatic in två stycken brittiska spelare, William "mezii" Merriman och Alexander "ALEX" McMeekin. Kort därefter bänkades även Jack "Jackinho" Ström Mattsson och den svenska flaggan försvann från laget. Nu återstår bara en svensk spelare, Freddy "KRIMZ" Johansson.

Detta var ett hårt slag för alla svenska fans. Fnatic hade varit ett av världens bästa lag sedan de gick in i CS:GO med en svensk femma. Detta gjorde såklart att många svenskar såg detta som sitt favoritlag.

Men svenska scenen hade haft problem och varken NIP eller Fnatic var så bra som de tidigare varit. Fnatic såg inget annat val än att gå internationellt. De bästa svenska spelarna fanns i NIP och det var det inte mycket att hämta. Det var förståeligt då.

Men nu är tiderna annorlunda. Nu finns det svenska spelare tillgängliga. Fnatic-chefen Patrik "cArn" Sättermon har redan sagt att det troligen inte blir ett svenskt lag. Detta i en chatt på deras hemsida. Han stänger dock inte dörren för svenska spelare.

Men här missar cArn och Fnatic en guldmöjlighet. De har tappat sin bästa spelare, mezii, och resterande laget har inte sett så extremt bra ut. Det finns två bänkade spelare som skulle passa in perfekt i Fnatic. Jag pratar såklart om Hampus "hampus" Poser och Ludvig "Brollan" Brolin.

Brollan har inte varit den spelare man hoppades på i NIP. Detta beror dock mycket på rollerna i NIP. Han var otrolig i Fnatic när han fick vara aggresiv. Detta skulle han kunna vara i Fnatic. Detta skulle inte vara ett perfekt byte för mezii. Men det skulle kunna vara det för Fredrik "roeJ" Jørgensen.

Om vi kollar på Harry "NER0" Richards artikel på HLTV, The Four Spheres Of Riflers In Counter-Strike, så spelar Brollan och roeJ väldigt liknande roller med mer fokus på att gå in först och få entrys. Han skulle till och med kunna spela mer aggressivt än vad han gjorde i NIP.

Okej vi har fått in Brollan i laget, nu då? Vi tar in hampus som IGL. hampus är en spelare som fungerar bäst som en "free spirit". Han kan gå aggressivt där han vill, han kan lurka och han kan vara en stjärnspelare. Detta passar perfekt in i ett Fnatic.

Vi har då två aggressiva spelare, en som är med i gruppen av laget och en som kan köra sitt eget race. Samtidigt har vi KRIMZ som är en mer defensiv spelare. Då har vi fyllt platserna för roeJ, mezii och dexter, KRIMZ har ju såklart kvar sin roll. Om vi kollar på det hampus säger i sin intervju med Dust2 så behövs det en till passiv spelare.

Det finns en tydlig spelare som passar perfekt in i det här. Isak "isak" Fahlén. Visst, det finns en möjlighet att han och KRIMZ är lite för lika. Men efter att Gamerlegion tappat sin stjärna, Ivan "iM" Mihai, så har isak tagit större plats. Han är en framtidsspelare som skulle passa in perfekt i ekvationen.

Sen är det bara en AWP-spelare som behövs. Det är ingen fråga om saken. Tim "nawwk" Jonasson. Han är Sveriges bästa AWP-spelare. Jag behöver inte säga mer om det egentligen. Men jag gör det ändå. Han är så extremt clutch i många situationer. Han skulle vara ett stort lyft för många lag, speciellt Fnatic.

Tror jag att detta kommer att hända? Nej tyvärr inte. Men just nu finns det möjlighet för någon att byga ett svenskt lag. Det här är spelare som skulle passa in perfekt tillsammans i ett lag.

Min dröm är att Fnatic skulle göra detta. Men jag tror inte att drömmen slår in. Men detta är också en perfekt möjlighet för lag som Apeks och Gamerlegion att plocka in hampus och Brollan tillsammans. Då får vi i alla fall ett topplag med tre svenska spelare och därmed en svensk flagga.

Jag avslutar den här texten med en fråga. Hur skulle eran svenska drömfemma se ut?

Läs även

#1(Med 3 svar)
2 november 2023 kl 19:35
Aebexz
cArn har väll sagt nyligen att Fnatic inte kommer gå helsvenskt men att han är öppen för en svensk core.
#2(Med 2 svar)
2 november 2023 kl 19:38
Hallonkraem
Precis, nämner det i fjärde stycket! Förstår deras tanke men detta är mer av en dröm! Tycker fortfarande att det är en dundermöjighet för Fnatic och Sverige!
#9(Med 1 svar)
2 november 2023 kl 20:46
Aebexz
Absolut! Verkligen något de borde göra.
Speciellt då de i ärlighetens namn inte har resurserna för att locka fans utan Mezii och stjärnspelare med internationellt motstånd. Men med svenskt lag får de automatiskt en stor fan base garanterad, mer eller mindre
#13(Med 0 svar)
2 november 2023 kl 20:50
Hallonkraem
Precis! Det skulle vara smart tycker jag
#3(Med 4 svar)
2 november 2023 kl 19:48
walleDA1337
Isak nawwk brollan hampus krimz!
#5(Med 0 svar)
2 november 2023 kl 19:53
Hallonkraem
Tänkte inte ens på att det var samma som i din krönika. Men det passar ju perfekt?!
#10(Med 0 svar)
2 november 2023 kl 20:46
Aebexz
Nawwk till Fnatic. Hallzerk till Apeks och oSee till Complexity så är awpen löst för alla lag
#20(Med 1 svar)
3 november 2023 kl 08:26
ozean
Precis denna lina som hade varit perfekt för fnatic!
#24(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 09:18
walleDA1337
Det hade varit fantastiskt.
#4(Med 0 svar)
2 november 2023 kl 19:50
moderatmannen
Nu får vi hålla tummarna att åtminstone en svensk går dit
#6(Med 4 svar)
2 november 2023 kl 20:31
kREATIV
Känns som du nästan snodde min tidigare kommentar 😂😘

Nej men jag tror det är fler som är inne på samma bana, jag önskar verkligen att fnatic tog en svenskt lag och visar NIP att dom gjorde fel.

Kommer det svenskt snart? Absolut inte, man måste fortfarande ha en core I grunden i laget för att kunna gå enligt placeringar, men som du skriver, in med Brollan först, sen kanske hampus? Nawwk, och bygg sedan på dom 3 spelarna man har, sen utveckla till hel svenskt!

Jag går gärna från limegrönt till orange på min merch, men då vill jag att dom investerar i Sverige! 🟠⚫
#7(Med 3 svar)
2 november 2023 kl 20:39
Hallonkraem
Haha jag har haft denna tanke sedan första nyheten om mezii kom, var tvungen att tänka lite bara ;)

Men jag håller med. Om de, eller något annat lag, bygger en kärna så kan de göra det svenskarna i framtiden. Kollar starkt mot Gamerlegion eller Apeks nu som båda skulle få ett lyft om de tog in Brollan och hampus!
#11(Med 2 svar)
2 november 2023 kl 20:47
kREATIV
Haha min tanke kom så fort jag fick höra om brollan, börja tänka direkt vart han skulle kunna gå och då var fnatic en väg, sen kom mezii, nu är jag nästan 80% säker att brollan iallafall går till fnatic om han inte skapar svenskt direkt.

Verkligen, GamerLegion har ju också erfarenhet av svenskar och borde kunna se den här öppningen! :)
#14(Med 1 svar)
2 november 2023 kl 20:51
Hallonkraem
Samma med Apeks!
#15(Med 0 svar)
2 november 2023 kl 20:59
kREATIV
Jo sant, speciellt med BQ i rebels också, kanske finns en tanke bakom honom
#8(Med 1 svar)
2 november 2023 kl 20:41
jakkeh
Hade varit mys om fnatic tog detta uppenbara steg, tror dock mest på att Apeks skickar sin makedoniska duo och kör med Sense-Jkaem-nawwk-hampus-Brollan.

Apeks ledning känns heta och handlingskraftiga.
#12(Med 0 svar)
2 november 2023 kl 20:49
Hallonkraem
Det skulle vara rätt fint det med!
#16(Med 0 svar)
2 november 2023 kl 21:06
Darcuz
Helt rätt, fnatic har chansen att bygga ett stabilt bra lag
#17(Med 0 svar)
2 november 2023 kl 23:55
PrinsessanQ
Hampus - Krimz - Brollan iaf. Sen kan de behålla afro och Roej.
#18(Med 1 svar)
3 november 2023 kl 05:09
zoon
Grym artikel! Såklart man vill se svenskt igen och får man drömma lite, hampus, Isak, krimz, brollan & eraa.
#25(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 09:29
Hallonkraem
Tackar! Tror verkligen eraa har chansen att bli något stort men behöver lite mer tid!
#19(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 07:11
DaMan
Vi kan tycka hur mycket som helst om vilka spelare de ska köpa och inte, men i slutändan handlar allt om pengar. Vissa spelare har kontrakt som behöver köpas loss, sen ska det förhandlas och en del får sign on bonusar etc. Ah det är mycket som kan gå fel/rätt.
#21(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 09:15
alexhehe
Man blir hypead och glad av denna artikel.. Man får ju drömma!!!!
#22(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 09:15
alexhehe
Man blir hypead och glad av denna artikel.. Man får ju drömma!!!!
#23(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 09:15
alexhehe
Man blir hypead och glad av denna artikel.. Man får ju drömma!!!!
#26(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 09:56
magrob
Hear me out:
Krimz, Brollan, Hampus, Olof, Draken/Nawwk/JW. Copium.
#27(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 10:07
Xerm
Om vi får se en helsvensk femma på de stora arenorna under 2024 så kommer det inte vara bärandes Fnatics färger. Det finns egentligen ingen annan logik till att de skulle göra en sådan satsning än "legacy". Det är trots allt inte en svensk organisation, så det finns ingen sådan koppling. Sure, det kan tyckas att cArn skulle vilja se dett hända men det finns mycket att ta i beaktande. Någon har redan nämnt pengar och den biten tål att utvecklas en aning.

Det är knappast någon hemlighet att omvärldsläget har tvingat in esportscenen i en slags stabiliseringsfas. Tillgången på riskkapital har strypts (tack och lov om du frågar mig) samtidigt som sponsorer/partners ser över sina marknadsföringsbudgetar. Samtidigt har inte spelarlönerna justerats nedåt i samma takt, i alla fall inte såvitt jag har uppfattat det. Det som då går att göra är att satsa på "up and comers" för att sedan krydda laget med en etablerad stjärna. Det krångliga här är att det skapar en stor osäkerhet kring hur mycket laget faktiskt kommer att synas. Exponering = uppfyllda KPIer jämtemot sponsorer.

Allt som allt är det lätt för oss att drömma men det är ytterst osannolikt att vi får se en helsvensk femma tävla i Tier 1-turneringar under 2024. Hoppet är dock det sista som överger en, eller hur? :)
#28(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 11:59
shirre
Det finns mycket potential i Svenska spelare men hur man än väljer att göra så tror jag man behöver en stabil grund och erfarenhet. Som andra nämnt så hade nog krimz, brollan, hampus, nawwk och isak varit en sjukt stark femma! Jag hade älskat att se typ f0rest som coach också :)
#29(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 15:50
Slajd
Känns långt borta med en hel svensk femma i ett topplag men det är nu med bytet till CS2 större chans att ske.
Du måste vara inloggad för att kommentera.