REZ: "Någon gång i framtiden skulle jag föredra ett svenskt lag"

Den svenska stjärnan pratar om den nya femman, känslan att vara enda svenska spelaren i NIP och hur han nu spelar alla roller han vill.

Imorgon startar Blast Premier Fall Finals. Där gör Ninjas In Pyjamas sin premiär med Alejandro "alex" Masanet. Vi tog ett snack med Fredrik "REZ" Sterner under mediadagen för att höra hans tankar om det nya laget.

REZ är den enda svenska spelar som är kvar i NIP och han beskriver det som udda. Samtidigt säger han att det är framtiden att ha ett internationellt lag. Han öppnar dock upp för att spela i ett svenskt lag i framtiden.

Se hela intervjun med REZ

Läs även

#1(Med 35 svar)
21 november 2023 kl 12:12
CelahiR
Jag håller inte med om att internationellt är framtiden. Men det ska bli kul att se huruvida Alex kan göra någon kortsiktig skillnad på nip. Vi vet ju liksom vad deras "långtiktiga" plan är. I snitt 1 ny spelare per månad xD
#2(Med 34 svar)
21 november 2023 kl 12:58
PrinsessanQ
Att internationella linor är framtiden är ju fakta, sen kan man tycka vad man vill om det. Jag t ex tycker det suger getpung, men det förändrar inte fakta.
#3(Med 8 svar)
21 november 2023 kl 13:08
Gopher666
Det är inte fakta alls.. det är en åsikt.
#11(Med 7 svar)
21 november 2023 kl 19:21
PrinsessanQ
Det är fakta eftersom det blir fler och fler internationella linor i toppen och inte färre.
#12(Med 6 svar)
21 november 2023 kl 20:53
Gopher666
Det betyder inte att det är fakta att internationellt är framtiden. Det är fortfarande bara en åsikt. Dessutom så om inte det varit för faze så hade internationella femmor haft alls särskilt mycket framgång. Internationella major vinster 2 - nationella 17.
#14(Med 5 svar)
22 november 2023 kl 17:26
PrinsessanQ
Tror du att nationella femmor är framtiden?
#15(Med 4 svar)
22 november 2023 kl 20:06
Gopher666
Jag tror att det är en ickefråga. Det ena behöver inte utesluta det andra. Tror absolut man kan ha grymma internationella femmor också. Men det finns inget som är bättre med internationellt. Det finns inga fördelar med det. Bara om man kan skaffa det absolut bästa spelarna i världen så kan överväga nackdelarna med internationellt
#16(Med 3 svar)
23 november 2023 kl 11:13
PrinsessanQ
Om det inte finns någon fördel med internationella linor så är det ju konstigt att 8/10 på HLTV-rankingen är internationella linor och inom topp 5 så är alla internationella linor.

Du låter dina känslor stå i vägen för fakta. Internationella linor är framtiden, och nationella linor blir färre och färre i tier 1. Jag tycker också det är tråkigt att det är så, men fakta bryr sig inte om dina känslor.
#21(Med 2 svar)
23 november 2023 kl 14:46
Gopher666
Nä det är inte känslor men du och jag får nog enas om att vara oense. 4 av 10 på top 10 hltv är nationella lag. 19 av lagen på top 30 är nationella lag. Tolka det hur du vill
#27(Med 1 svar)
24 november 2023 kl 18:32
PrinsessanQ
Hur många lag top5 är nationella lag?
Du får tolka det hur du vill.
#31(Med 0 svar)
24 november 2023 kl 20:30
Aebexz
11 utav de 20 bästa lagen i hltv rankingen är nationella. Om en region har spelarmaterialet så är det bättre med nationella lag då kommunikationen kan nå en helt annan nivå.
#6(Med 2 svar)
21 november 2023 kl 14:36
CelahiR
Vart hittar du den faktan? Instämmer helt med gopher666, det är din åsikt rakt av och inte fakta.
#18(Med 1 svar)
23 november 2023 kl 11:15
PrinsessanQ
Om det inte finns någon fördel med internationella linor så är det ju konstigt att 8/10 på HLTV-rankingen är internationella linor och inom topp 5 så är alla internationella linor.

Du låter dina känslor stå i vägen för fakta. Internationella linor är framtiden, och nationella linor blir färre och färre i tier 1. Jag tycker också det är tråkigt att det är så, men fakta bryr sig inte om dina känslor.
#20(Med 0 svar)
23 november 2023 kl 13:31
CelahiR
Man kan inte göra sådana slutsatser av 10 lag som idag råkar ligga rankade topp10 på hltv. I stort sett så kan alla i topp30 ta varandra under olika dagar vilket tvärt om sätter internationella linor i ordentlig nackdel. Om vi om 10år kommit fram till att majoriteten av cs lag är internationella kommer jag definitivt ge dig rätt.
#7(Med 19 svar)
21 november 2023 kl 15:08
Darcuz
Ingen fakta vad jag vet, allt beror på hur den inhemska scenen ser ut. I Sverige bygger vi just nu en stabil grund för scenen som senare kommer få fram fler talanger och till slut få ett topp lag igen. Det går om man vill.
#19(Med 18 svar)
23 november 2023 kl 11:15
PrinsessanQ
Om det inte finns någon fördel med internationella linor så är det ju konstigt att 8/10 på HLTV-rankingen är internationella linor och inom topp 5 så är alla internationella linor.

Du låter dina känslor stå i vägen för fakta. Internationella linor är framtiden, och nationella linor blir färre och färre i tier 1. Jag tycker också det är tråkigt att det är så, men fakta bryr sig inte om dina känslor.
#22(Med 17 svar)
23 november 2023 kl 14:50
Darcuz
Du pratar först om framtid och nu nutid? Ska vi prata dåtid och säga att majoriteten av majors är vunna av nationella lag? Ett tips PrinssesanQ, stirra dig inte blind på hltv rankningen, den har varit "korrupt" av stora turneringar som knappt har kval. 2025 så försvinner partner lagen, håll då ett öga på vilka förändringar vi får se i rankningen. Vi ser att de flesta lagen utanför top 20 är nationella femmor. Stor chans att det fortsätter till top5 inom några år.
#23(Med 15 svar)
23 november 2023 kl 23:02
PrinsessanQ
Om det inte fanns några internationella linor för 7 år sedan i toppen och idag är det endast internationella linor i topp5, samtidigt som THREAT och många andra insatta hävdar att internationella linor är framtiden så är det garanterat det.

Som vanligt är jag den enda som ser nyktert på samtiden och framtiden, och som vanligt är det jag som kommer få rätt.
#24(Med 9 svar)
24 november 2023 kl 10:03
Darcuz
Om det är framtiden så är det väldigt konstigt att NIP fnatic och navi blev sämre när de blev internationella.
#28(Med 8 svar)
24 november 2023 kl 18:40
PrinsessanQ
Men alla inom top5 blev ju bättre.

Ska du använda NIP, fnatic och Navi som precis gått internationellt som argument när de snarare är undantaget som bekräftar regeln så är det inte till din fördel.
#29(Med 7 svar)
24 november 2023 kl 20:01
Darcuz
Vadå precis? Fnatic och NIP har varit internationella ett bra tag?
Ett tips kolla hela scenen, majoriteten av lagen är nationella femmor, tsm har ett misslyckat internationellt projekt. Top 30 är majoriteten nationella lag, så svaret till din första kommentar är att vi lär se fler nationella lag i toppen i framtiden :)
#30(Med 6 svar)
24 november 2023 kl 20:22
PrinsessanQ
Vi ska återkomma till den här tråden om ett år så får vi se hur det har gått. Förhoppningsvis lever vi i samma verklighet då.
#32(Med 5 svar)
24 november 2023 kl 20:45
Darcuz
Kan du ge argument för din sak? Du skriver egentligen bara att du har rätt i frågan.

Jag ser det så här; för 18 månaders så hade vi egentligen inga svenska lag. Nu har Eyeballers,Godsent,Alliance och Metizport men även lag under som Prodigies och lilmix.

Om vi fortsätter mot den riktningen vi är i nu så kommer vi bygga en stege för spelarna för att nå toppen. Från gräsrott till inhemska turneringar till stora turneringar. Svenska scenen växer nu och fler lag och fler spelare än vad vi har haft på år.

En svenskfemma har bättre kommunikation, samma kultur, ett gemensamt mål att kriga för varandra. Bygger en gemensam community med sina fans.

Jag ser mer intresse i nationella lag än internationella lag.
Att vi ser internationella lag i top 5 är för att senaste åren har vi haft partnerligor med få kvalplatser.

Tex 9ine och bad news eagles har lyckats bra i majorn för att det finns fler kvalplatser. Jag tänker positivt om våran scen och spelare. Du ser på esportstudion där intresset är störst för svenska lag.

Ge motargument nu istället för att skriva att du är den enda personen som har rätt.
#33(Med 4 svar)
25 november 2023 kl 03:15
PrinsessanQ
1. I alla sporter runt om i världen så började ligorna med inhemska spelare. I t ex Premier League så var det endast engelska spelare till en början men idag så finns det inte ett enda lag som enbart innehåller engelska spelare. Ska CS vara den enda sporten i världen som inte globaliseras?

2. Kurvan pekar mot att det blir fler och fler internationella lag i CS-scenen och inte färre. Bara för några år sedan så hade vi inte en enda svensk i en internationell lina, idag har vi minst 5 stycken i tier 1 och tier 2 som dessutom är högre rankade än samtliga våra nationella lag.

3. Alla experter, och då menar jag ALLA, hävdar att det idén med nationella lag är över. Idag måste man ställa upp med en internationell lina om man ska kunna hävda sig i toppen då spelarpoolen i länderna är så ofantligt liten jämfört med den internationella poolen. Att hitta rätt rollspelare blir nästintill omöjligt om du är ett mindre CS-land. Till och med ryssarna har börjat röra sig mot internationella lag.

4. De högst rankade svenskarna är samtliga spelare i internationella lag. Sverige har inte ett enda nationellt lag i tier1-scenen och med nuvarande lineups så kommer det bli svårt att ni dit. Du kan utan tvekan bilda nationella lag, men du kommer inte kunna tävla om majorvinster.

5. Alla experter och människor som jobbar inom scenen håller givetvis med mig. Det är bara ni här kommentatorsfältet som inte vill acceptera verkligheten utan istället lever i någon infantil fantasivärld om en önskan att allt ska bli som förr med helsvenska finaler mellan fnatic och Nip...

6. När jag pratar om nationella linor så är det givetvis helnationella jag menar där samtliga fem är från samma land och inte någon halvmesyr med tre svenskar och två fransmän eller tre ukrainare, en dansk och en polack som Monte ställer upp med.

7. Att du tänker "positivt" om den svenska cs-scenen är ju det huvudsakliga problemet eftersom rättare ord är att du tänker "naivt". Jag ser extremt positivt på den svenska cs-scenen man jag ser också hur cs-scenen har utvecklats, och det är inte till de helnationella lagens fördel.

8. Nu kommer det viktigaste och bästa argumentet för min sak: Så fort någon av de helsvenska lagen hamnar top15 på HLTV-rankingen eller gör bra ifrån sig i någon större turnering så kommer lagets bästa spelare bli uppköpta av en större organisation, och det svenska laget kommer inte kunna behålla spelarna för man kommer inte kunna mäta sig ekonomiskt med de större organisationerna. Det kommer således fungera exakt likadant i CS-scenen som det fungerar i exakt ALLA världens sporter.

9. Jag har alltid rätt.
#35(Med 3 svar)
25 november 2023 kl 07:30
Darcuz
1. Esport är inte som vanliga traditionella sporter

2. Kurvan visar att nationella lag är påväg tillbaka. Kolla bara hur sverige,Polen,Frankrike,Danmark,ryssland krigar med nationella femmor.

3. Du pratar om nutid, om 1-2 år så kommer vi ha en bra grund där vi farmar talanger från gräsrotsnivå till toppen. Ser tvärtom ryssar bildar fler lag tex betboom.

4. Du pratar fortfande om nutid, för 18 månader hade vi inget svenskt lag nu har vi 4 lag. Inom 18 månader lär vi se ett svenskt lag I top 30.

5. Alla? Konstigt nog hör jag då flera profiler som vill ha tillbaka nationella lag som gav mer intresse och mer nöje för fans. Samt bättre cs spel. Förr kunde man se lagen göra ordentligt executes, nu ser man bara att de försöker göra så små misstag som möjligt.

6. Nationella femmor gör det lättare för att nya fans fastnar för lagen då det kopplar oftast till sitt land.

7. Du verkar inte ha koll på cs scenen.
Svenska scenen har du flera gräsrotsnivå tävlingar, fler fans, fler lag,fler orgs. Fler profiler samt bra casters och streams att följa svenska lag. Sånt hade vi inte för några år sen. Åtminstone i den utsträckningen.

Cs scenen idag lider av pengaproblem så utvecklingen i just den frågan går inte bra. Flera spelsidor som sponsrar lag och tävlingar, något som hindrar dem stora märkena att gå in esporten.
Även att det är gratis att kolla hjälper varken lagen eller arrangörer.

2025 försvinner partnerlagen och det kommer bli kaos i många lag. Redan nu ser splittringar i topp lagen. Flera lag utanför top 30 kommer kunna klättra i världsrankingen när villkoren är mer lika då än nu. Alltså flera nationella lag.

8. Detta kommer få en ändring. Partnerlagen får ekonomisk hjälp från ligorna, alltså pengar för att ge sjuka höga löner. Detta kommer minska alltså 2025.

Tänk så här, svenska scenen håller på att samlas och flera fans börjar vilja betala, merch och prenumationer då vill säga, alltså kommer orgs växa.

Esport är inte som vanligt sport, tur nog. Så det behöver inte bli så.

9. Nej du har inte alltid rätt. Sett flera gånger när du skriver saker som inte stämmer. Men bra försök.
#37(Med 0 svar)
25 november 2023 kl 10:03
CelahiR
Helr rätt imo
#38(Med 1 svar)
25 november 2023 kl 13:35
PrinsessanQ
Du argumenterar för hur du hoppas det kommer bli och inte utifrån vad evidensen visar. Sen stirrar du dig blind på den svenska scenen och jämför den med hur den såg ut för några månader sedan. CS2 är nytt och det är nyhetens behag. När hypen har lagt sig så kommer lag att splittras och flera svenskar söka sig till internationella lag för att bli heltidsproffs.

Hade jag fått bestämma så hade jag förbjudit alla internationella lag och enbart tillåtet helnationella med eventuellt en stand-in från ett annat land. Men nu ser det inte ut så.
#41(Med 0 svar)
25 november 2023 kl 22:49
Darcuz
Då är vi lika PrinsessanQ :)
#26(Med 4 svar)
24 november 2023 kl 17:53
CelahiR
Du väljer även vilka proffs du lyssnar på som stödjer din sak. Om du lyssnar på cs-podden så kommer du höra det precis motsatta av folk som är väldigt insatta i scenen.
#34(Med 3 svar)
25 november 2023 kl 03:08
PrinsessanQ
cs-podden i alla ära. Men jag väljer hellre att lyssan på journalister som inte har en häst med i loppet. CS-podden hoppas för mycket på den svenska scenen och ser således inte nyktert på verkligheten.
#36(Med 2 svar)
25 november 2023 kl 09:37
CelahiR
Som sagt, du är personligen oerhört partisk i din åsikt och väljer att bara lyssna på dom insatta som du delar åsikt med. Där med ingen fakta överhuvudtaget. Sverige satsar storartat på svenska talanger och har bara i år med cs2 fått ut 5st fulla svenska femmor som lyckats riktigt fint. Lägg därtill alla talanger I YG och det beryktade YN samt alla talanger som utgör tex Kappabar, lilmix m,fl i elitserien. Säger man med den vetskapen att "framtiden är internationell" så är det tvärt om där den ignoranta synen ligger.
#39(Med 1 svar)
25 november 2023 kl 13:33
PrinsessanQ
Du argumenterar för hur du hoppas det kommer bli och inte utifrån vad evidensen visar.
#40(Med 0 svar)
25 november 2023 kl 14:44
CelahiR
Du har ju fått mängder med evidens både från mig och darcuz som bevisar att du har fel.
#25(Med 0 svar)
24 november 2023 kl 17:52
CelahiR
+1
#9(Med 1 svar)
21 november 2023 kl 17:25
moderatmannen
Hur kan det vara fakta?
#17(Med 0 svar)
23 november 2023 kl 11:14
PrinsessanQ
Om det inte finns någon fördel med internationella linor så är det ju konstigt att 8/10 på HLTV-rankingen är internationella linor och inom topp 5 så är alla internationella linor.

Du låter dina känslor stå i vägen för fakta. Internationella linor är framtiden, och nationella linor blir färre och färre i tier 1. Jag tycker också det är tråkigt att det är så, men fakta bryr sig inte om dina känslor.
#4(Med 2 svar)
21 november 2023 kl 13:35
walleDA1337
Jag gillar den här lite "gamla" approachen med lite intervjuer & bilder från event.
#10(Med 0 svar)
21 november 2023 kl 18:11
kingdude
Håller fullständigt med. Man saknar ju gamla lagbilder från tex RZ osv.
#13(Med 0 svar)
22 november 2023 kl 09:24
ozean
+1 på den.
#5(Med 0 svar)
21 november 2023 kl 13:54
rez
Kung
#8(Med 0 svar)
21 november 2023 kl 15:57
Slangen
Rez, vilken jävla kung! Go ninjas!
Du måste vara inloggad för att kommentera.