Loot boxes kommer granskas av Folkhälsomyndigheten
"Loot boxes" är idag ett vanligt fenomen bland onlinespel. Användaren erbjuds att köpa en "låda" som vid användning slumpmässigt ger ut ett föremål i spelet. De olika föremålen man kan få varierar i sällsynthet och kan sedan säljas vidare till andra spelare på den öppna marknaden. Detta är en vanlig modell i många onlinespel, som Dota 2, League of Legends, men inte minst – Counter-Strike 2.
Folkhälsomyndigheten säger nu i ett pressmeddelande att sådana modeller i dataspel ska uppmärksammas. Samtidigt ska Spelinspektionen titta närmare på ungas spelande, samt kopplingen mellan spel om pengar och gråzonen mellan spel om pengar och datorspel.
Användandet av loot boxes i datorspel har länge varit en het debatt. Detta eftersom det enligt flera rapporter finns ett tydligt samband mellan dessa och problemspelande. I flera EU-länder betraktas loot boxes redan nu som spel om pengar, som därför kräver licens, och flera röster vill se striktare reglering för spelutvecklarna. Detta kan komma att påverka Counter-Strike 2, vars "weapon cases" utgör en stor del av spelets inkomstmodell.