Svenska folkhälsomyndigheten ska titta närmare på lootbox-modellen i onlinespel. Bild: Folkhälsomyndigheten.

Loot boxes kommer granskas av Folkhälsomyndigheten

Counter-Strikes huvudsakliga inkomstmodell ska granskas.

"Loot boxes" är idag ett vanligt fenomen bland onlinespel. Användaren erbjuds att köpa en "låda" som vid användning slumpmässigt ger ut ett föremål i spelet. De olika föremålen man kan få varierar i sällsynthet och kan sedan säljas vidare till andra spelare på den öppna marknaden. Detta är en vanlig modell i många onlinespel, som Dota 2, League of Legends, men inte minst – Counter-Strike 2.

Folkhälsomyndigheten säger nu i ett pressmeddelande att sådana modeller i dataspel ska uppmärksammas. Samtidigt ska Spelinspektionen titta närmare på ungas spelande, samt kopplingen mellan spel om pengar och gråzonen mellan spel om pengar och datorspel.

Användandet av loot boxes i datorspel har länge varit en het debatt. Detta eftersom det enligt flera rapporter finns ett tydligt samband mellan dessa och problemspelande. I flera EU-länder betraktas loot boxes redan nu som spel om pengar, som därför kräver licens, och flera röster vill se striktare reglering för spelutvecklarna. Detta kan komma att påverka Counter-Strike 2, vars "weapon cases" utgör en stor del av spelets inkomstmodell.

Läs även

#1(Med 0 svar)
29 januari 2024 kl 15:46
Darcuz
Det roliga i det tråkiga är att det uppmärksammas
#2(Med 0 svar)
29 januari 2024 kl 15:55
CelahiR
Inte en dag för tidigt!
#3(Med 7 svar)
29 januari 2024 kl 16:14
ragekulaN
Fel spel att gå efter. Kanske ska kolla på Hur fortnite använder Casino sätt för att få unga att spela spelet mera.
#4(Med 6 svar)
29 januari 2024 kl 16:20
Hallonkraem
Går inte bara efter CS. Går efter konceptet loot boxes!
#5(Med 5 svar)
29 januari 2024 kl 16:31
ragekulaN
Ja och dom flesta spelet med loot boxex använder inte Casino metoder i sina spel som Fortnite gör. Lootboxer är det inga problem med. Problemet är att folk som inte är 18 år kan köpa dom. Det man ska kolla på är hur företagen tar ansvar för sina lootboxes. Och att säga dom finns i spel påverkar negativ 100% men då gör hästar det också. Då det står hur mycket pengar man kan vinna om man gissar rätt. Eller Bingolotto. Gillar inte alls när myndigheter kollar på helt fel saker. Det är självklart bra att man kollar på ungas spelande. Men DÅ ska man kolla i helhet inte specifika saker. För då kommer det bli så vridet att det är galet.
#6(Med 4 svar)
29 januari 2024 kl 16:39
Hallonkraem
Jag spelar inte Fortnite, kan du förklara vilka casinometoder de använder?

Lådorna i CS är ju extremt lika en enarmad bandit. Det är ju casino om något.

Jag tycker det just nu kollar på helt rätt saker. Just loot boxes är ju en extremt tydlig inkörsport för annan typ av hazardspel. Vägen från lådor i CS till lådöppningssajt till casino för skins till vanligt casino är ju rejält tydlig.
#7(Med 0 svar)
29 januari 2024 kl 16:41
quacke
Skall också nämnas att den reglering som delvis verkar ha införts i vissa EU länder, ex. Belgien och Slovakien, är precis det ragekulaN pratar om! Alltså att lootboxes klassas som gambling och att utvecklaren behöver skaffa spellicens, precis som vilket nätcasino som helst. Däribland antar jag att ett krav är att man legitimerar sig som 18 år eller mer.

Jag vet inte heller vad skillnaden mellan Fortnite och CS är men, Fortnite riktar sig ju mot en klart yngre publik så det är väl främst det som är problemet mellan de två spelen. Men båda är lika goda kålsupare enligt mig.
#9(Med 2 svar)
29 januari 2024 kl 17:54
ragekulaN
Skillnaden i CS och andra spel att lådorna är inte Reklam överallt om. Samt du SKA vara 18 år om jag mins rätt enligt STEAMS TOS.

Skillnaden mellan CS och Fortnite för jag gillar det exemplet är att Fortnite pumpar i dig belöningar från sec du landar. Dom använder blinkad effeckter i spelet varje gång du gör något för att få barns dopamin att utsändras exakt som Casinon gör för vuxna. Detta är för mig något mycket viktigare än kolla på lootboxes som riktar sig till Vuxna människor.

Det som är så jobbigt för mig som studerar barn psy och annat om utveckling är att det skapar stora problem hos barn som blir dopamin beroende mer eller mindre. Spel som Fortnite hjälper inte barnens utvecklig när det är som det är. Så klart är det bra att dom börjar kolla på det. Håller jag med om till 100% men vi börjar i fel ände tyvärr.
#10(Med 1 svar)
29 januari 2024 kl 18:08
Hallonkraem
Okej, tack för att du förklarade!

Vet inte om du behöver vara 18 för att köpa lådor i CS faktiskt. Skulle de satt den regeln skulle de ju erkänna att det är ett hazardspel vilket de såklart inte vill. Men det är jag inte hundra på!

Tror tyvärr inte att det är riktat mot vuxna. I många spel, till exempel Apex Legends, kan du ju öppna lådor gratis men även köpa flera lådor. Så där fångar de alla.
#11(Med 0 svar)
29 januari 2024 kl 21:54
ragekulaN
store.steampowered.com/eula/42160_eula

A. No one under the age of 18 is permitted to purchase in-game currency. If it comes to Paradox’s attention that End User under the age of 18 has purchased some in-game currency, Paradox has the right to immediately delete that End User’s account and the entire account balance shall be deemed forfeited.
#8(Med 0 svar)
29 januari 2024 kl 17:34
CelahiR
Oavsett vart detta mynnar ut så är det oerhört viktigt med granskning. Spelmissbruk är inget skämt och det är extremt tillgängligt i cs2 med lootboxes, klingande ljud och scrollande vinstmöjligheter.
#12(Med 4 svar)
30 januari 2024 kl 10:16
shirre
Det är bra att det granskas men jag hoppas man kommer fram till en smart lösning. Att kids kan gambla är såklart helt galet och det ska bort. Hoppas inte att detta drabbar alla dock. Hade varit riktigt trist om man inte kan köra pickem under majors och kunna köpa stickers för att supporta spelare och organisationer. Krav på BankID om det går att införa?
#13(Med 2 svar)
30 januari 2024 kl 15:42
PadsCraft
Tror det är tufft med BankID eftersom det endast gäller i Sverige!
#16(Med 1 svar)
1 februari 2024 kl 11:10
quacke
Tror poängen mer skulle vara att alla måste verifieras som myndiga. Jag tror personligen att det kommer börja bli specifika regler per-land, inklusive Sverige, så BankID i Sverige kan absolut funka. Sen något annat i Norge, Danmark, etc.
#18(Med 0 svar)
2 februari 2024 kl 10:23
shirre
Ja precis. Verifiera åldern på något sätt och BankID är väl det smidigaste här i Sverige iallafall. Återstår att se vad man kommer fram till :)
#15(Med 0 svar)
30 januari 2024 kl 16:59
Gopher666
Pickem och köpa stickers är väl knappast något problem med? Handlar väl om när man köper något utan att veta vad det innehåller..dvs gambling med boxes som kanske kan innehålla något
#14(Med 0 svar)
30 januari 2024 kl 15:53
madjestyy
Bra där!
#17(Med 0 svar)
1 februari 2024 kl 21:52
Apa
Det obehagliga med detta är att FHM även med stor sannolikhet kommer vilja slå till mot cs-skinsen (inte bara lootboxes) för att motverka att svenskar spelar på oreglerade casinon. Hade ju kunnat få förödande konsekvenser för CS2 överlag här i Sverige om det t.ex resulterade i att svenskar inte kan byta sina skins. Oavsett vad man tycker är skins en viktig del av dagens CS...

Samtidigt är det väl relativt osannolikt att lilla Sverige skulle lyckas införa en nationell trade-ban...
Du måste vara inloggad för att kommentera.