Stjärnspelaren om nya tangentbords-finessen: "Borde inte tillåtas"
Tech-bolaget Razer, som tillverkar flera sorters gaming-gear, har presenterat ett nytt system för vissa av sina tangentbord. Systemet kallas "Snap Tap Mode" och innebär att den senaste knappen man trycker på alltid prioriteras. Systemet är helt baserat i Razer:s Synapse-mjukvara och finns bara tillgängligt till Huntsman V3 Pro-linjen av tangentbord.
I ett inlägg på X visar Jimmy "Akuma_AiGhT" Malavong, senior esportambassadör på Razer, en demonstrationsvideo från CS2 med den nya tekniken. Det innebär att det blir betydligt mycket lättare att så kallat "counter-strafe:a", alltså att röra sig i motsatt riktning för att ögonblickligen stanna sin karaktär när man rör sig i sidled.
X-användaren "nicxCS" ifrågasätter i ytterligare ett inlägg ifall tekniken borde tillåtas i tävlingssammanhang. Robin "ropz" Kool, spelare för FaZe Clan, svarar att han inte tycker tekniken borde tillåtas.
Ja, det borde inte tillåtas. Snyggt jobbat [Akuma_AiGhT], men det här är lite för mycket, bokstavligt talat ett macro/script, också känt som null-binds. KZ-spelare vet exakt vad effekten av detta är, det tar helt enkelt bort det mänskliga felet när man rör sig i sidled.
Det har varit otillåtet och till och med avstängningsbart i flera andra spel (osu!, KZ i CS 1.6). Det verkar iallafall vara liknande, rätta mig om jag har fel.
KZ (KreedZ) är ett spelläge i Counter-Strike där utmaningen är att på ett snabbt och effektivt sätt röra sig genom en form av hinderbana. Det utmanar spelarens förmåga att hoppa och röra sig väldigt exakt och kräver därför mycket mekanisk skicklighet.
I ett svar säger Akuma_AiGHT sen att nya funktionen redan fått grönt ljus från de stora tävlingsorganisatörerna.
Det här var en verklig oro för oss innan vi pushade och godkände det internt. Jag såg till att arrangörerna skulle tillåta funktionen. Det är något av en gråzon, ungefär som jumpthrow-binds var i början av CS:GO. Diskuterar gärna vidare med dig.