Stor uppdatering till Counter-Strike – nu kan du äntligen spela community maps

Det går nu äntligen att spela community maps i Counter-Strike 2.

Under natten till idag kom en stor uppdatering till Counter-Strike 2. Det viktigaste är att det nu äntligen går att hämta community maps till CS. Dessa går att hitta via workshoppen och kartskapare har redan börjat ladda upp sina verk. Bland annat finns den alltför populära träningskartan aim_botz.

Community-servrar kan även hosta dessa kartor. Detta gör att spellägen som Surf och KZ kan bli möjliga att spela väldigt snart. Förutom detta har Valve gjort flera förändringar som kan lösa problem med att spelare dör bakom väggar eller inte ser en motståndare innan de dör. Det är dock inte känt hur mycket dessa uppdateringar har påverkat spelet ännu.

Viktiga notes om detta

  • Fixed a case where user commands would be ignored in poor network conditions

  • In firstperson, dead players will now see their own ragdoll at the server-authoritative lag-compensated position of their demise

  • Improved performance of player animations on client and server

En mindre förändring som gör spelet mer bekvämt för många spelare är att fåglarna på Inferno blivit borttagna. Många spelare har missuppfattat dessa för granater och missat när spelare kommer fram.

Fulla patchnotes

**WORKSHOP **

  • Enabled uploading CS2 maps to the workshop

  • Community Servers can host workshop maps

  • Added paint metalness and roughness by color features to Solid Color, - Hydrographic, and Spray-Paint finishes in the Item Editor

  • Added option to toggle "Automatic PBR Color Correction" to all sticker types in Item Editor

  • Various Item Editor help system updates including "mat_fullbright 10" to test PBR

  • Various updates to workshop tools

GAMEPLAY

  • Fixed a case where user commands would be ignored in poor network conditions

  • Fixed a case where weapons would fire faster than intended

  • Fixed a case where clients would show multiple gunshots for one actual shot

  • Fixed a case where players would fail to keep their weapons between rounds of overtime

  • Fixed some instances of dropped weapons falling out of the gameplay space

  • In firstperson, dead players will now see their own ragdoll at the server-authoritative lag-compensated position of their demise

  • Decoy grenades interact aesthetically with smoke clouds

  • Smoke grenades now have a minimum fuse duration to prevent smokes from prematurely detonating if stuck in crevices

  • Players now ignore individual damage events dealing less than one point of damage

  • Knife attacks will now prioritize enemies and will only hit teammates if there are no enemies in range

  • Knife attacks no longer predict damage effects or sounds on the client

  • Knife attack immediately after switching to a knife will always deal full damage amount

  • For a given map location, eye height is now consistent regardless of how the player arrived

MAPS

INFERNO

  • Fixed clipping in various areas

  • Fixed various microgaps

  • Fixed disappearing meshes in skybox

  • Removed birds that got mistaken for grenades

SERVERS

  • Added sv_maxuptimelimit setting to request server shutdown after certain number of uptime hours.

  • Support -sv_maxuptimelimit command line parameter to randomly select uptime limit per instance within a range, e.g. "-sv_maxuptimelimit 48-72" command line parameter will request game server instance to self-shutdown somewhere between 48 and 72 hours by issuing "sv_shutdown" command on the game server.

  • Added game server startup timing log records.

  • Game servers will now print global chat messages when players acknowledge newly acquired items while connected to the game server.

  • Fixed a bug showing 100% packet loss immediately after connection

  • Fixed a bug where scoreboard ping could get stuck at a value lower than the real ping

MISC

  • Improved rendering of stickers

  • Added wins and wins-needed to Competitive Play Menu map tiles

  • Fixed various minor HUD bugs

  • Fixed various skins and sticker bugs

  • Fixed various bugs with item inspection UI

  • Fixed a skinning issue with Trapper Aggressor agent's legs

  • Improved performance of player animations on client and server

  • Smoke grenade canister changed to chrome material

  • "Boost Player Contrast" no longer applies to dead players

  • Adjusted microphone voice threshold value

Läs även

#1(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 10:00
PadsCraft
Gött med workshops äntligen; det var på tiden!
#2(Med 6 svar)
3 november 2023 kl 10:18
rich
Förstår inte varför det ska ta sån tid för dem att lösa så att folk kan spela lefthand eller ta bort first person-tracers, men skönt iaf att de äntligen ändrat så smokeburken är kromfärgad.
#3(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 10:19
Hallonkraem
😂
#4(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 10:31
zoon
Tracers är hemska så hoppas inom kort att det försvinner..
#5(Med 3 svar)
3 november 2023 kl 10:36
quacke
Jag tror det kan vara så att Valve vill introducera en "bättre" lefthand, som inte bara speglar ens viewmodel utan faktiskt integreras bättre i spelet. Kanske vänder på modellen helt och hållet, så text på ett skin visas på rätt håll och alltså byter playside på ett skin, kanske bytet mellan left/right-hand ser lite mer smooth ut med en animation?

Spekulerar fritt här, men det är sådana saker som jag kan tänka mig drar ut på utvecklingen av en sådan feature. Eller så är det helt enkelt bara en kosmetisk feature som nedprioriteras istället för buggfixar och mer centrala förbättringar. Även en så "enkel" feature som lefthand tar en stund att utveckla, och den stunden är tid som *inte* spenderas på att fixa buggar, fixa lagg, eller fixa maps.
#7(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 10:42
zoon
Där har du en intressant idé faktiskt! Kan ju mycket väl vara så! Hade vart intressant och se när folk bindar det ingame switchen mellan left och right 😂
#8(Med 1 svar)
3 november 2023 kl 10:56
rich
Jag har tänkt i samma banor, men jag hoppas att det förblir en teori. Att integrera left/righthand på spelarmodellen hade förmodligen orsakat många fler problem än det hade löst. Jag är dock helt och hållet med dig om att de ska prioritera att fixa buggar, lagg och maps, det var lite därför jag valde en till synes lågprio-uppdatering som the butt of my joke. =D
#9(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 17:34
klonkarN
Jag instämmer, det skulle bara skapa problem. Stickers är ju bara på en sida av vapnet! Och vissa skins ser sämre ut på andra sidan. Jag tror Valve också vill att din skugga ska reflektera din POV också, så att din skugga också håller i vänster. Men det leder ju också till problem!!

Jag tycker spelet känns "bra nog" för att börja lägga in QoL grejor, särskilt eftersom de verkar ganska lätta att göra.
#6(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 10:35
madjestyy
Har saknat att kunna pracca på Aim Botz, så det var på tiden :)
Du måste vara inloggad för att kommentera.